söndag 2 september 2007

Liggande och stående sidor i Writer

För att vara ärlig så använder jag väldigt sällan av liggande sidor när jag skriver i Writer. Av denna anledning har jag tidigare fått problem att minnas hur man fick sidan att ligga ner. Att få en sida att ligga ner är egentligen lätt.


Högerklicka > Sida... > ändra justeringen till Liggande.

Jag ska tjata lite om formatmallar igen och i detta fall om Sidformatmallar. Se till att använda dig av formatmallar, det tjänar du mycket på i längden.

Skapa en Sidformatmall för en liggande sida

Jag är faktiskt lite förvånad över att detta inte finns med bland standardmallarna, speciellt med tanke på att de har mallar för kuvert mm. Men detta är lätt att fixa till. Öppna Formatmallar och formatering, gå till Format > Formatmallar och formatering (eller tryck F11). Gå till fliken Sidformatmallar vilket är den fjärde ikonen (inringad på bilden). Högerklicka på den vita ytan och välj Nytt... I dialogen som kommer upp skriver du Liggande Sida i fältet för namn. Detta kommer att bli namnet som visas i listan. Härnäst går du till fliken Sida och ändrar Justering till Liggande (se bild nedan...). Nu är det dags för att spara filen som en mall.

Arkiv > Dokumentmall > Spara

Döp förslagsvis till "Min Standardmall". Nu ska vi bara se till att "Min Standardmall" alltid öppnas när du skapar ett nytt dokument i Writer. Arkiv > Dokumentmall > Administrera leta sedan reda på "Min Standardmall" (eller vad du nu döpte mallen till) högerklicka på den och välj Definiera som Standardmall. Bara så du vet kan du alltid återgå till den ursprungliga mallen när som helst genom att välja Återställ standardmall > Textdokument.

Vill du använda dig av en liggande sida trycker du på F11 och väljer Sidformatmallar och Liggande sida. Nu har du en liggande sida framför dig. Framöver kommer vi att titta mer på hur du kan formatera din standardmall för att slippa göra samma formateringar om och om igen.

Tack för idag.


PS. har du frågor så tveka inte att skriva en kommentar så ska jag försöka förtydliga mina resonemang.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack! Satt och var så frustrerad över att inte kunna få mitt dokument att ligga ner, och så var det så enkelt :)